חרבות ברזל - כל העדכונים
סטורי-מאמאנט-הטורניר-הבא
סטורי-מאמאנט-סיפורי-שחקניות
סטורי-מאמאנט-אירועים-קהילתיים
סטורי-מאמאנט-מה-חדש-בליגות
סטורי-מאמאנט-נשים-מעוררות-השראה

תרומת ההשתתפות בקבוצת ספורט חובבני ללכידות חברתית.

חקר מקרה- ליגת כדורשת "מאמאנט" נהריה, מאת שלי בירנבאום


עבודת גמר המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר בקורס:
10583 "ספורט וחברה"
מנחה: ד"ר אדר מתת-בוניס
מרכזת ההוראה: ד"ר נטע האילן
מגישה: שלי בירנבאום
האוניברסיטה הפתוחה

העבודה מוקדשת לזכרה של סיגל עפרוני ז"ל, שחקנית קבוצת "גולדה" שהייתה חלק בלתי נפרד מליגת "מאמאנט" נהריה ואהבה בכל מאודה את משחק הכדורשת.

תקציר:
בבואי לכתוב עבודה זו רציתי לבחון את יתרונותיו של הספורט הקבוצתי הנשי, משחק הכדורשת במסגרת ליגת האימהות בישראל, והשפעתו על החברה הישראלית ככלל ועל הנשים המשחקות
אותו בפרט.
כשחקנית פעילה ב- 2 ליגות שונות (מאמאנט נהריה וליגה לאומית צפונית באיגוד הכדורשת) וכאם ל-3, העובדת במשרה מלאה וסטודנטית באו"פ, החברות וההשתתפות בקבוצות הכדורשת העניקה לי "מתנות" רבות, אם בהיבט הפיזי ואם בהיבט הנפשי, פסיכולוגי וכמובן החברתי.
ולכן, עבודה זו באה לבחון באופן מתודי את הסיבות להצלחתן הגורפת של ליגות הנשים המשחקות כדורשת, בארץ ובעולם, ואת הגורמים בעטיים כמות המשתתפות הולכת וגדלה משמעותית בכל שנה.

להשתתפות כשחקנית בקבוצה יש היבטים רבים, מעבר להיבט הגופני – "הברור מאליו". ההשפעה מתבטאת בתחומים רבים ויוצרת מעין "עולם מקביל" בו חלים כללים וחוקים משלו.
משחק הכדורשת מתבסס על שישייה מול שישייה, כאשר בכל קבוצה יש כ- 14-12 בנות. כך שבאופן טבעי, הנשים החזקות, הגבוהות והאתלטיות יותר משחקות רוב הזמן, כאשר מתקיימת תופעה קבועה של כ- 8-6 בנות "על הספסל" במשחקי הליגה. למרות זאת, על המגרש לא משנה אם את רופאה או מנכ"לית, כולנו מזיעות, נאנקות ומתאמצות באותה מידה לתפוס את הכדור.
למרות האלמנט התחרותי המתקיים בכל סוג ספורט בכלל וספורט קבוצתי בפרט, ההשתייכות לקבוצה, למרות ההבדלים הפיזיים, מעניקה קרבה מסוג שונה, תחושת מחויבות ותמיכה, ומעודדת חברות בין האימהות אבל גם בין המשפחות, ומגדילה את המעגל החברתי במיוחד בגילאים מבוגרים יותר, בהם המעגל החברתי לרוב מצטמצם או לכל הפחות נשאר קבוע.

תחושת הקרבה אף מביאה ליוזמות מעבר לשעות האימונים הרגילים, כמו למשל קמפינג משותף לליגת מאמאנט נהריה בו השתתפו כ- 14 משפחות מקבוצות שונות, משחק "נשים מול בעלים", קומזיץ משותף עם הילדים וכו'.
הקרבה הבלתי אמצעית, הנוצרת על המגרש ומחלחלת מחוץ לו, הפתיעה אותי ואף נוצרו עבורי חברויות משמעותיות עם שחקניות ב- 2 הקבוצות השונות, ששיפרו את איכות חיי וחיי משפחתי (בעלי אף ביצע קורס מאמני כדורשת ומאמן ב-2 קבוצות) והרחיבו משמעותית את המעגלים החברתיים הקרובים אליי. ההבנה שללא ההשתתפות בליגות הכדורשת, כל הקשרים הללו לא היו נוצרים גרמה לי להבין עד כמה משמעותית ומשנה חיים היא העובדה שהפכתי לשחקנית.

תחום העבודה: השתתפות בקבוצות ספורט כגורם ללכידות חברתית.
נושא העבודה: "מגלובלי ללוקאלי- תרומת ההשתתפות בקבוצות כדורשת לחיזוק קשרים חברתיים מקומיים"